Cambodja 2007

Mystieke jungletempels in een overweldigende natuurpracht

Uit de brochure van Joker

• 3-weekse mét meer tijd in het noorden
  • Enthousiast onthaal en intens contact in afgelegen dorpen
  • Exploratie van overweldigende natuurpracht
  • Tijdloze schoonheid van Angkor What

Dag 1 – 3 Genieten aan de Golf van Thailand
Vanuit het charmante Kampot maken we enkele tochten naar het Bokor Nationaal Park met zijn vele watervallen en uitgestrekte tropische wouden. We snuiven nog even de sfeer op in de verlaten badplaats Kep. Verse krab staat hier altijd op het menu. In de late namiddag keren we terug naar Phnom Penh waar we inschepen voor een tocht naar het noorden.

Dag 4 – 5 Phnom Penh en omgeving
Brede boulevards, koloniale gebouwen en gezellige promenades langs de Tonlé Sap verlenen Phnom Penh een uitzonderlijk rustig en warm karakter. Naast het Koninklijk Paleis met de imposante Zilveren Pagode bezoeken we het Tuol Sleng Museum. Dit voormalige martelcentrum van de Rode Khmer getuigt van een wreed verleden. Een bezoek aan de Killing Fields en de aangrijpende verhalen van onze gidsen doen ons stilstaan bij de gruweldaden van dit regime. Een wilde boottocht brengt ons naar Phnom Da waar zwaaiende kinderhandjes ons verwelkomen. Op deze heuvel staan 2 uit de rotsen gehouwen tempels. De Vietnamese grens is vlakbij.

Dag 6 – 10 Avontuur in Ratanakiri
Met een gids maken we een 2-daagse trekking door het gebied van de minderheidsgroepen Tompuon, Kreung en Lao. Een bevolking die vandaag moet vechten voor zijn bestaan. We ontdekken hoe mensen op het platteland leven en wat hun dagelijkse bezig-heden zijn. Kleine stromen en onverwachte riviertjes kunnen in het regenseizoen voor het nodige vertier zorgen. De overnachting in een community house bij de minderheden laat een diepe indruk na. De volgende dagen verkennen we de omgeving van Ban Lung met brommertjes. Hobbelige wegen en smalle paadjes eisen het nodige evenwicht van onze drivers. Plezier gegarandeerd met deze bende! Heuse watervallen en het heilige kratermeer Yeak Laom nodigen uit tot verkoeling.

Dag 11 – 15 Dorpen aan de Mekong
Op onze weg naar het westen passeren we dorpen waar veel te beleven valt. In Kratië gaan we de zeldzame Irrawaddydolfijnen achterna en behoort een bezoek aan Phnom Sambok of Sambor tot de mogelijkheden. In Kompong Cham fietsen we een hele dag op een eiland in de Mekong. Het feit dat toe-risten hier amper komen, brengt heel wat nieuwsgierigen met zich mee. Kompong Chnang is bekend voor zijn drijvende vissersdorpen. Met een boot dobberen we een middag langs deze Vietnamese huizen.

Dag 16 – 23 Steden langs Tonlé Sap
In Battambang lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Door de jarenlange verdediging van hun bolwerk hebben de Rode Khmer ongewild het koloniale karakter van deze stad weten te bewaren. We trekken op motors door deze landelijke streek. Dankzij onze drivers komen we heel wat te weten over de Cambodiaanse cultuur. Door de opleiding die ze hebben kunnen genieten, spreken zij een mondje Engels. Met een ferry steken we het Tonlé Sapmeer over naar Siem Reap. Dit wordt onze uitvalsbasis om de verbluffende schoonheid van Angkor What en zijn jungle-tempels te ontdekken. Na nog een laatste keer genoten te hebben van de hoogstaande Cambodjaanse gastronomie, vliegen we vanuit Siem Reap terug.