Indië - Nepal 2006

 

Het pad van Boeddha

Uit de brochure van Joker

Terwijl India sterk geassocieerd wordt met het hindoeïsme gaan we er bewust op zoek naar de uitingen van het boeddhisme. We volgen daarbij het pad van Boeddha. Het maatschappelijk weefsel zit verankerd in de religie. Een religie die impact heeft op en zekere fatalistische houding; het karma, de wedergeboorte, rituelen in het dagelijkse leven. Maatschappelijke elementen die ons met onze normen en waarden onbegrijpelijk lijken, zijn in de Indische context helemaal aanvaard. We leven ons in en verplaatsen ons in ‘die andere wereld’. Dit kan enkel indien we onze traditionele waarden in vraag durven stellen of op zijn minst in de spiegel willen kijken. En die spiegel vinden we in India en Nepal! Roots-reizen geven het avontuur een nieuwe dimensie. Niet het fysieke, maar het mentale avontuur primeert. Verdieping is het uitgangspunt van elke Roots-reis. We zoeken inzicht aan de hand van een rode draad.

Reisvoorstel

Deze reis brengt ons niet langs paleizen, verblijven van maharadja’s of machtige forten. Integendeel. We doorkruisen Uttar Pradesh en Bihar. Dit is één van de armste gebieden van India en de confrontatie met de schrijnende armoede is beklijvend en indringend. We nemen de tijd om stil te staan. Dit kan tijdens een wandeling, een puja (hindoe-eredienst) of een verblijf in een boeddhistisch klooster.

Prins Siddharta wordt Boeddha

De reis start in Sarnath, de plaats van de 1ste prediking van Boeddha. De wandschilderijen van de Japanse artiest Konsetsu Nosi brengen het verhaal in beeld over Siddharta die Boeddha werd. Varanasi, de heilige stad van Shiva, ligt vlakbij. We schuwen de confrontatie niet en logeren in het hart van de oude stad, aan de boorden van de Ganges. Enkele toeristische bezoeken staan hier op het programma maar we proberen ook om een gosala (een rusthuis voor heilige koeien) te bezoeken. De trein brengt ons naar Gaya. Op zich een belevenis door de drukte, de hectische sfeer en de vele vertragingen. Maar eenmaal in Bodhgaya zijn er oases van rust in de vele kloosters. Dit is een pelgrimsoord voor hindoes en boeddhisten. Siddharta vond hier ‘de verlichting’ en werd Boeddha. Een wandeling naar Dungeshvari, waar de jonge Sujatha verscheen aan de rondwalende prins Siddharta, behoort ook tot de mogelijkheden.

Boeddha, van geboorte tot dood

We trekken nu meer noordwaarts, richting Rajgir en Nalanda. Boeddha trok zich hier dikwijls terug, mediteerde en predikte er. Rajgir is ook heilig voor de Jains, volgelingen van Lord Mahavira. Met de tonga (paard en kar) bezoeken we enkele plaatsen in de omgeving. In Nalanda is op een mooie site de grote boeddhistische universiteit te bezichtigen. Meestal zijn deze plaatsen goed voor een vluchtig bezoek maar wij blijven overnachten waardoor we tijd hebben om het leven in deze minder bezochte plaatsen te observeren. Patna is een grote, grimmige stad en is de uitvalsbasis voor onze tocht naar Kushinagar. Amper 270 km ver, doen we er toch 7 à 8 uur over. De as van Boeddha ligt hier onder de Ramabharstoepa begraven. Toch zijn toeristen hier eerder schaars. Gelukkig is er de mogelijkheid om in een klooster te logeren. We maken er een dagtocht op het platteland waarbij we naast heilige plaatsen, ook enkele dorpen bezoeken en de mensen aan het werk zien. Lumbini, de geboorteplaats van Siddharta, is nu een groot park van 8 km2 waar elk boeddhistisch land de mogelijkheid heft om een tempel te bouwen. Het gigantische project begon in 1967 en werd geplaatst onder bescherming van de UNESCO. Natuurlijk verblijven we ook hier in een klooster en bezoeken we dit bedevaartsoord met de . ets of de riksja.

Catharsis in Kathmandu

Nu gaat het verder naar Kathmandu, waar we in de vallei enkele hoogtepunten bezoeken zoals Swayanbunath, Pashupatinath, Bodnath. Hier beleven we de religie ten volle en zien er een boeiende samensmelting van boeddhisme en hindoeïsme. Er is een ruime keuze aan activiteiten: meditatie, Ayurvedische massage, klankschaalsessie, een muzikale avond, zelf een Boeddha in klei kneden, een yogassessie, het kan allemaal. De reis in april-mei biedt ons bovendien ‘Jayanta Buddha’ aan, waarbij in Swayanbunath en Boudhanath, de geboorte, verlichting en dood van Boeddha herdacht worden. In oktober stellen we ons open voor ‘Tihar’ het feest van het licht, wat nieuwjaar is voor de Newari. Men eert achtereenvolgens de kraaien,de honden en de koeien. En dan komen de mensen en vooral de kinderen aan bod. Ze gaan zingend en dansend langs de deuren, waarna ze van de bewoners enkele roepie krijgen. Daarnaast kunnen we eindelijk weer eens een biertje drinken, winkelen en fijn afronden in het ViaVia Joker reiscafé.